Al Quran Nur Karim

Monday, September 21, 2015

kenangan

dua hari lepas yang aku rindu keadaannya masa arwah tok dengan mak pah(nenek aku) waktu masih ada lagi..

tetambah bila aku balik rumah di jengka, rumah arwah nenek dengan atok.. 
bila aku bukak tudung saji, yang ada hanyalah dulang kosong..
itu sebenarnya adalah sangat sedih untuk aku kadang-kadang tu..

bertambah sedih sebenarnya bila teringat, masa dulu-dulu..
bila sampai je dekat ruang dapur tu.. kalau tak mak pah tak pun tok..
mesti tanya.. kamu da makan..
tak penah rasanya walau sehari.. tak ada makanan dkt dapur tu..
kalau jawab belum haruslah suruh p makan..
kalau kata tak harini orang puasa..
terus laju-laju je atok suruh sape-sape pegi beli pulak lauk untuk makan berbuka..
padalah lauk yang sedia ada pun da cukup sebenarnya.. 
oke ini memang seriuss jadi bertambah sedih dan sedih dan sedih..
bila terngiang-ngiang suaranya suruh org p beli makanan..
suasana waktu tu tok berie-berie suruh cari makanan lagi..

macamane bersungguhnya atok dalam menyapot cucu dia ni ganti puasa..
bukan ganti puasa je, dalam hal lain-lain juga bila buat sesuatu...
asal benda tu elok..
memang tok akan bersungguh..

sekarang.. hidup kamu... sebolehnya kamu kene pandai-pandai sendiri..
begitulah..

kan haritu ada sebut nak amik buah rambai ni lagikan hehe, ya dalam pukul 6 lebih smlm aku gagahkan juga ambil buah ni,teringin punya pasal.. walaupun sebena eh nak berdiri pun aku rasa mcm tak daya sangat da.. hehe

buah rambutan di kebun atok

pokok asam belimbing yang ditanam arwah mak pah

haa ni pokok asam katak yang aku tanam, anak pokoknye dulu mak aku yang belikan..
ada juga yang panggil pokok buah nanam

ni gambar buahnya, sumber dari carian google ^^

pokok manggis

pokok durian atok

haa ni la pokok buah rambainye


terima kasih untuk semuanya.. 

No comments:

Post a Comment