Al Quran Nur Karim

Tuesday, October 18, 2011

Pengertian

rasa macam nak posting memacam harini .... sebab dalam entry yang lepas2 mcm ada hal nak cerita tapi tak cerita pada entry seterusnya, jadi moh la kite cerita apa yg patut diceritakan..

humm.. wa blank nk menaip ni , tapi wa nk jugak update entry baru dkt sini, ape adehal sekali pun wokiess..worait worait,sebab kan wa tengah terai2 nk senyum ni, *apsal senyum pn nk kene terai ni wakakaka*,  jadi wa rasa wa nk cerita sape orang yg mengajar wa senyum.. sbb dulu aku ni mmg jenis tak pernah suka senyum, muka 24 jam muka masam, dalam erti kate org mude mude di bando, muke ketat.. tak pecaya usha gmba kelas wa time2 sekolah dulu.. mcmane nk usha, lu org terai2 la mimpi mlm karang mungkin ada la nnti.. tepek sini..?? ohh tak dapat lahh.. terbongkar la sape diri wa yg sebenarnya nnti.. rahsia sngt la konon kan.. takde la, aku ni orang biase2 je.. orang tak tau, tak kenal pn tak ape.. lu org baca kan aje blog aku yg permai ni oke.. *permai sngt bunyinye.. huhu~~

dulu masa abis blaja di poli, aku mengganggur kejap di rumah, aku sungguh bertungkus lumus menguruskan rumah sehari harian tau.. kuikuikui.. sampai satu hari tu, agaknye abah dgn mama mcm kesian tengok aku , abah pn menghulurkan lah wang ringgit Rm100 kt aku, aku tolak.. masa tu aku jenis org duduk rumah,kalau dah tak blaja mmg mcmni lah cara hidup aku dkt rumah, mmg tak keluar langsung, keluar setakat sidai kain je.. tak pegi kedai, jalan2 tak.. semua tak.. jadi kalau ada duit pn , guna utk ape pn tak tau... jadi abah simpan balik duit tu..

time ni aku da ada hp , tu pn sbb blajo dkt poli dn dpt duit yayasan pahang, jadi dgn duit tu la aku beli hp pertama aku tu, hp panasonic warna putih.. comel tau.. walaupn time tu rasanya kalau nk dibandingkan dgn hp sekarang besar serupa ganggang public phone.. kuikuikui..dan juga masa tu jengka mane ade line tipon ltakde lagi line maxis, celcom dan sebagainyelah utk hp hp ni..

satu haritu abah bawak pegi keluar bandar, jadi bila kuar bandar bernyawa balik la hp aku yg comel ni.. besttt je wa rasa time tuu.. bape lama tah aku duduk rumah dgn merenung je + aku kuis kuis manje hp aku yg takde coverage tu supaya dia tak merajuk dan tak mau meyala pulak nnti ~~

dah sampai ke bando tu jadi berbunyi bunyi la hp wa bila dah bernyawa semula.. dapat la msg dari kawan poli ajak keje ke merata rata tempat yg disebut ketika itu, terus wa cll kawan wa yg aje koje tu.. setelah wa selasai sembang sembang mesra dgn mmbr wa tu , wa pn terai la mintak kebenaran dgn mama dgn abah utk pegi keje kt luar daerah kampong wa yg tercinta tu.. lelaju je mama dgn abah wa kasi, perghh mcm tak pecaya je wa time tu, tapi dalam hati YAHoOO!!! * mmg sesungguhnya erti kata Yahoo tu mmg Yahoo, wa kenal erti hidup dalam kehidupan wa yg ni, sngt mengajar hidup, sngt "YAHoOO" kekekeke... :p *panjang sungguh mukadimah cerita wa nikan, padahal point dia pendek je karang ni.. haha

dipendekkan cerita, selepas mcm2 tempat wa kerja, akhir destinasinya aku tuju di cameron highlands, sebelum aku turun semula ke tanah rendah utk sambung blaja... dekat sinilah baru aku blaja senyum.. yg hidup ni manis dgn senyum, senyum kita boleh membuat orang lain juga senyum.. orang yg mengajar wa tu tak lain tak bukan bos wa si jenifer , garang dia ni, tapi garang dia ni bertempat, lagi dia bos, kene la tegas, karang org pijak pala pulak, garang garang dia pn hati sangat baik woo... dah mcm my kakak aje pn..

aku jadi receptionist kt hotel dia ni, aku rasa sbb da takde jawatan lain kot sampai aku bole jadi receptionist ni kan.. yelah , kalau pk logik, udah la tak reti senyum, muka takde la lawo mane time tu * skang lawo dahh hahaha perasan* aku bole diletak jadi receptionist, sepanjang aku keje jadi minah front opis tu, dgn muka masam mcm apekejadahnye, aku rasa aku telah merundumkan kedatangan org dkt hotel tersebut -_-' , jadi satu haritu jenifer dtg menyembang kt aku, "cuba u terai senyum sekali saya mau tengok " aku pn senyum, dah senyum paksa nmpk ngat la tak ikhlas nye.. haha.. pastu dia pn membebel la kt aku..  bla bla bla.. kalau senyum muka u mesti lagi cantik. lagi manis.. bla bla bla bla.. hidup kene ceria apa pn masalah.. bla bla bla bla.. rindu dkt boypren ke? bla bla bla.. memacam lagilah.. hahaha.. lawak betul bos aku ni.. aku pn tergelak2 time tu.. lepas lepas tu.. aku cuba cuba la senyum ikhlas..

satu haritu, berlakulah kejadian yg buat aku tahu betapa tingginye nilai senyum ni pada diri aku, dan dalam islam pn ada kate senyum tu juga satu sedekah , dan dapat pahala bila kita senyum .. lebih lanjut tentang pahala senyum click sini .. :)

ada sorg customer ni lalu depan hotel dan nampak aku, dgn muka serius tak senyum aku tu, dia cakap gini, dari luar ni, tapi aku bole dengar la dia cakap " kalau perempuan ni senyum kita check in hotel ni " sampai gitu sekali dowhh, agaknye dah bnyak kali dia lalu lalang depan hotel aku tu, tak penahnya aku senyum nk tarik customer mcm hotel2 sebelahkan.. gilerr la ketahapan muka masam @ ketat aku boleh sampai org jadi gitu.. jadi aku pn senyum lah, ikhlas sungguh aku senyum rasanya time tu..kuikui.. brader tu pn, dtg kt aku, sembang2 lawak dgn aku , hee~~ dan mula saat tu la, aku da reti nk senyum2 cakap selamat datang dkt orang yg datang dkt hotel aku tu, ramah dengan ramai orang... dan punya ramai kawan..

*Entry kali ni betul2 tacing dkt wa sebenarnya, betapa Tuhan sangat menyayangi aku dalam hidup yang penuh dengan derai tangis dan ranjau hidup yang berliku ni, supaya aku tidak terus lupa bila ada masanya aku mula leka dgn dunia dan mungkin satu masa nanti hati aku ni boleh aku didik menjadi sngt tenguh dan kukuh sebetulnya di jalan yg lurus, dan sesungguhnya cinta Allah lah yang harus aku kejar selama ni.. Amin Ya Rabbal Alamin ~~

* betapa Abah dgn Mama sangat memahami , mengenal , mempercayai , menyayangi anaknya ini, dengan memberi peluang mengenal dunia ni dgn cara yg begini, *aku perempuan tapi mak abah sngt berani bagi kebenaran aku bergerak bebas mcmtu waktu tu.

* betapa jenifer sangat percaya aku bole berkerja di tempat dia, betapa dia tak penah putus asa mengajar aku, betapa batasan agama tidak membezakan kita utk mengajar bangsa yg lain menjadi lebih baik...

*Tidak layak kita mengukur ikhlas hati orang lain andai kita belum mengenal diri sndiri ... jgn hidup dengan kesombongan dunia dan tidak mahu belajar dari kesilapan sendiri..

Terima Kasih atas segalanya Tuhan, pengatur hidupku yang abadi... setiap sesuatu yang terjadi sesungguhnya sentiasa ada hikmahnya... Terima Kasih Allah yang Maha Penyayang...

No comments:

Post a Comment