Al Quran Nur Karim

Wednesday, November 30, 2011

Mak

~ 2007 ~

Petang tu dengan tak semena mena aku bergegas balik ke pahang, melintas jalan pn tak tengok kiri kanan, nasib selamat dgn keadaan jalan yang sibuk waktu petang di kelana jaya, laju2 segalanya, packing barang sekejap, dan asal ada jalan je aku berlari,laju2 sebolehnya,aku rasa org keliling tengok serupa orang tak betul je, tah ape dikejarnye.. kepala otak blur, mata merah tahan menngis.. kabar mak sakit dari pahang tu buat aku mcm nk gilerr

sampai aku dkt hospital di pahang, jam 11 malam, aku buat2 ceria tak mau tambah sedih family yg smmg sedih waktu tu, aku berteleku tepi katil mak.. mak pandang je.. senyum tidak ape pn tidak.. riak mukanye kosong, aku snyum2 sambil cuba smbang2 dgn mak time tu..  aku dah maklum sblm sampai ke katil mak, sakit mak tu buatkan mak hilang upaya bercakap dan mengingat apa hal hidupnye sebelum ni.. *remuk hati*

sepanjang malam, mata aku terang, mengantuk tidak, penat tidak, entah apa yg aku rasa time tu, masa berjalan tak aku rasa, segalanya mcm entah ape kemende dalam kepala.. kejap2 aku ke tandas kalau rasa sedih di hati tak terbendung, aku duduk semula tepi katil mcm orang bodoh.. tengok mak... terbaring.. mak aku yg sngt aktif, dan cergas hanya terbaring depan mata aku waktu tu...

nurse yg datang sekejap2 tengok je aku, .. mukanye kesian...

tanpa sedar dah masuk waktu subuh, aku solat tepi katil mak.. selesai solat , aku duduk tepi katil mak semula.. penuh harapan tengok mak supaya sembuh semula.. mata masih berkaca tahan tangis yg mahu berderai..

nurse yg jagakan mak datang lagi ke katil... mukanys sayu padang aku.. aku pn tak tau ape keadaan aku dimata nurse tu,.. langsung menyapa aku, cakap, adik sabarlah.. mak adik mesti oke, kakak jagakan dekat sini.. pergilah balik,, takpe.. kita doa sama2...  *aku rasa agaknye masa tu mungkin muka serabai gila agaknye, dgn mata merah tahan menngis dari semalam, bila bercakap suara tenggelam timbul tenggelam timbul*

abah sampai pagi tu,dan teringat juga manager minta juga masuk kerja hari ni, sbb tak ada orang yg boleh gantikan tempat aku, dalam lemah tapi aku lagakkan seperti oke, aku cakap pada abah, orang kene balik kj ni bah, kene keje rini, kate aku pada abah, aku mintakkn pada abah hantarkan aku di stesen bas pn dah cukup... kesian abah.. riak muka abah mmg sngt kesian waktu tu.. urmm

sampai di stesen bas, abah hantarkan aku sampai bas berjalan pergi, waktu bas tu bergerak aku senyum lambai2 pada abah.. uhhhh.. peritnyee... hilang saje abah, langsung aku tunduk dan air mata jatuh berderai2, lantaklah ape orang keliling nk kate..

dan haritu aku kene bising juge dgn org tukang kutip duit bas tu sbb aku terlupa nk bayar tambang masa naik tu, dia pn tak pegi mintak kt aku pehal.. aku dah lah gitu, kene marah pulak.. kalau ikut rasa berkecelaruan dalam hati time tu, ade juge terbunuh tukang kutip duit tu,, iee.. aku bayar je pn lepas tu.. ape tah..

~ 2011 ~

keadaan sakit mak.. bertambah oke... mak dah boleh jalan sendiri sikit2 , tapi kadarnye sangat perlahan.. bercakap pn sudah bole sikit2... solatnye sendiri juga oke.. kurang mengamuk seperti waktu mula mula dulu dia sakit..

dalam beberapa tahun ni jugaklah kami dah tak merasa masakan mak..tapi Alhamdullilah mak masih ada, menemankan ayah, kami juga walaupn keadaannye begitu..  dan doanya masih ada utk kami anak anaknya... ~~

Moga mak lebih kuat, lebih sihat selalu hendaknya... Amin .. ~~

~ senyum mak itulah cahaya buat kami ~

No comments:

Post a Comment