Al Quran Nur Karim

Tuesday, November 8, 2011

yang benar






masa akhir2 ni mmg terasa sangat cepat bergerak.. tetambah time solat, makin cepat kan, aku mcm kejanggalan pulak terasa... kalau mcm dulu2 contoh waktu paling terasa perubahannya time solat mghrib la.. huhu, kaki drama pukul 7 macam aku ni biase r.. dulu time plot cerita ditengah2 penceritaan, sekitar jam 7.30 mlm, time tu azan mghrib pn berkumandang, tanda dah masuk waktu solat..  7.30 baru maghrib.. laa ni aku boleh solat lagi awal, sbb waktu mghrib mcm yg terpapar dekat sebelah kanan blog aku ni time solat mghrib harini jam 6.55 petang.. seyes aku cakap terasa gerun bila time solat pn dah cepat mcm gini gaya :s ... terasa sangat perubahan alam kita ni..

hummm... sentuh soal kiamat, orang banyak sangat nk meng agak tarikhnye bila itu tak penting pada aku, yang sebetulnya penting kiamat itu pasti, soalnya bila, bukan urusan kita.. sejauh mana lagi harinya, sedekat mana tarikhnya jgn disibukkan...

tanya pada diri kita, sejauh mana perubahan yg kita dah cuba buat utk menghadapi hari hari yg aku rasa takut betul nk hadapinya dengan keadaan diri aku serba kekurangan ni, entah apa jadi dkt aku kalau tibe2 masa tu datang esok atau lusa, atau bila2 yg tak terjangka lah.. hari hari akhir zaman yang ada disebut dalam al- Quran tu (*fitnah dajal dan sebagainya lagi) .. sedekat mana diri kita dengan Allah.. itu yang harus kita persoalkan dalam diri..

bila ada artikel2 tentang hari akhirat, perubahan alam, atau apa sajelah yg memdorong kita lakukan perubahan dalam hidup ke jalan yg diredhai Allah.. kita baca kita amik jadikn dorongan utk buat perubahan dalam diri ,berubah kepada kebaikan.. jangan letakkan penafian dalam diri utk tak berubah bila kita dibentangkan dengan aktikel2 mcm tu, contoh selalu cakap mcmni "alah propa je tu " "bukannye betul tu saje nk glemer" mmg boleh buat tindakan gitu menyedapkan hati, sbb yelah kalau kita tak cuba tenangkan diri, karang mau bikin huru hara negara, tak kirelah kalau page tu pasal kate hari kiamat 2012 ke, 2280 ke, (hari kiamat ni rahsia Allah jgn terpengaruh dgn tarikh yg bermacam2 tu, yg penting persediaan kita mcmane..) ambil yg positif dari situ utk menginsafi diri... mane tau kalau artikel2 yg korang baca tu jalan membawa korang pada hidayah Allah s.w.t.. mana la tau kan..

itu sebab setiap apa yang terjadi kita disuruh berfikir utk melihat kebenaran yg sebetulnya benar,,, supaya kita tak tersalah langkah... renung renungkan lah ..

aktikel yg aku taip ni pn utk aku juga..

semoga kebenaran yang sebetulnya benar untuk ke jalan Allah sentiasa di hati hati kita.. Amin~~~

No comments:

Post a Comment